Projectmatig werken

Werk met een duidelijke projectstructuur om het project te beheersen. Beheersing en sturing van een project vindt plaats door:

  1. het faseren van het project;
  2. het beheersen van de projectfasen;
  3. het beslissen over deelresultaten.

1. Faseren

Bouwtrajecten kunnen onderverdeeld worden in een aantal fasen: initiatieffase, definitiefase, ontwerpfase, voorbereidingsfase, realisatiefase en beheerfase. Het belang van faseren wordt ook duidelijk uit onderstaand schema waaruit blijkt dat gedurende de looptijd van het project de kosten sterk toenemen maar de beïnvloedingsmogelijkheid sterk afneemt. Door per fase besluiten te nemen worden er weloverwogen stappen voorwaarts gezet met de mogelijkheid om tijdig in te grijpen mocht blijken dat het project niet haalbaar is geworden.

2. Beheersen

Voor de beheersing van een bouwproject kan gebruik worden gemaakt van vijf beheersaspecten:

  • geld: realisatie van het project binnen gestelde budgetten;
  • tijd: realisatie van het project volgens de gestelde planning;
  • kwaliteit: realisatie van het project volgens de gestelde eisen en wensen;
  • organisatie: vastleggen en toetsen van rollen, taken en bevoegdheden;
  • informatie: rapportage en verslaggeving t.b.v. besluitvorming en beoordeling.

Deze beheersaspecten worden ook wel samengevat onder de noemer GOTIK (Geld, Organisatie, Tijd, Informatie en Kwaliteit).

3 Beslissen

Elke fase dient afgesloten te worden met een rapportage op basis waarvan besloten wordt over de voortgang van het project (Go/No go). Hierbij wordt besloten op basis van informatie over alle beheersaspecten.

Zoeken

Thema's